אסטרטגיה עסקית

20
יוני
2015
Posted by: miles  /   Category: אודותינו   /   אין תגובות

כשאנו שומעים את צמד המילים "אסטרטגיה עסקית" מה אנו מרגישים?

ליועץ האסטרטגי, האסטרטגיה העסקית היא המטרה. היועץ מאמין שהאסטרטגיה שהוא מגבש עם הארגון היא אסטרטגיה מנצחת. מבחינתו של היועץ האסטרטגי, כישלון ביישום האסטרטגיה הוא כשלון הארגון והצלחה ביישום היא הצלחתו.

כשהצד השני שומע את צמד המילים "אסטרטגיה עסקית" מה הצד השני מרגיש?

ללקוח, הנה אני, המנהל בארגון, שמכיר את היטב את העסק ועמוס בהתמודדות עם אתגריו והנה היועץ שלקחתי כדי לפתור את הבעיות. והוא, במקום לעזור לי, רק מציב בפני עוד ועוד משימות, מציף בעיות ומכוון אותי לכיוונים לא ברורים. אם אכשל, הוא לא יהיה כאן להתמודד עם הכישלון.

מה קורה בפועל?

מעטים הארגונים שבוחנים ומתכננים את האסטרטגיה העסקית שלהם בכל שנה. אבל בין תהליך מתיש ויקר של גיבוש אסטרטגיה עסקית לבין לא לעשות כלום יש עוד חלופות. אחת מהן היא הכנת תוכניות עבודה.

היתרונות של עסק עם תוכנית

אין וויכוח על היתרון שבתכנון. כולם יסכימו שסוף מעשה במחשבה תחילה ושתכנון לפני ביצוע הוא צורך אמיתי ולא רק כאשר בונים מטוס חדש. גם כשמנהלים סוכנות ביטוח או מחלקה בבנק, צריכים לתכנן ולהתכונן. אופי התכנון של מטוס ושל פעילות מחלקה שונה, אבל המטרה משותפת – לבצע חשיבה והיערכות שתאפשר לאחר מכן ביצוע מיטבי.

נותרת, אם כן, השאלה, מדוע רוב הארגונים אינם מתכננים את העבודה, אלא פועלים מתוך אינרציה? יש לכך מספר סיבות:

– תכנון דורש פעולה יזומה, מנותקת מן ההתנהלות השוטפת ולמרות שהוא תורם, ברוב המקרים אפשר  לשרוד בלעדיו. לכן, התכנון יידחה ולבסוף יבוטל באמתלה של עומס וחוסר בזמן פנוי.
– התכנון הנה פעולה המחייבת כישורים שונים מניהול שוטף ולכן אינה בהכרח חלק מכישורי המנהל. ברוב המקרים, תוכנית עבודה תבוצע טוב יותר אם יהיה סיוע של יועץ מקצועי.

תוכניות עסקיות

בין אם האסטרטגיה העסקית מוגדרת על ידי יועץ אסטרטגי ובין אם היא זורמת ממילא בוורידי הארגון, הכנת תוכנית עסקית מובנת ויסודית תביא לשיפור עצום.

תוכניות עסקיות הן הדבק שבין האסטרטגיה העסקית של הארגון ליישום בשטח.

תכנית עבודה

תכנית עבודה מורכבת מהדברים הבאים:

– הגדרת מטרות ויעדים ארגוניים
– הגדרה של נושאים ומחלקות שיש להכין עבורם תוכניות מפורטות יותר
– חשיבה עצמאית של כל מנהל על תחום אחריותו
– חיבור בין הפעולות בתוכנית העבודה ליעדים ולמטרות
– הצגה וקבלת משוב
– מעקב ובקרה שוטפת.

תהליך זה משיג מחויבות עמוקה של מנהלים בדרגי ביניים לעמידה בתוכנית, מייצר שפה ארגונית אחת ודיאלוג עקרוני בין מרכיבי הארגון.

אז מה עושים? לוקחים יועץ ניהולי ומבקשים ממנו לעזור לארגון להכין תוכנית עבודה. סביר להניח שהנהלת הארגון יודעת לאן פני הארגון מועדות ולכן מה היא רוצה, אבל צריך שמישהו יעזור לנסח זאת בכתב, שיסייע לנו להציב יעדים, לחבר את התוכניות העסקיות של המחלקות השונות לתוכנית אחת, להנחות את התהליך ואחרי רבעון או שניים לסייע בבחינת בביצועים מול התכנון. וזהו, בדיוק, תפקידו של היועץ הניהולי.

אין תגובות