ליווי עסקי

20
יוני
2015
Posted by: miles  /   Category: אודותינו   /   אין תגובות

איך לבחור יועץ שייתן לעסק ליווי עסקי מוצלח?

בספרו "גלגל התנופה: מטוב למצוין" חקר ג'ים קולינס מה הופך חברות רגילות למצטיינות. המחקר השווה בין חברות רבות וזיהה מאפיינים ייחודיים לחברות המצטיינות (חברות מופת). המאפיין הראשון הוא מנהיגות משלב 5: מדובר במנהיגים שאינם מנהיגים בעלי פרופיל גבוה ומוחצנים. הם מצטנעים, שקטים, מאופקים, אפילו ביישנים, הממזגים ענווה אישית וכוח רצון אדיר להשיג את מטרותיהם. הדבר הראשון שמנהלים אלו עשו, עוד לפני שהגדירו אסטרטגיה לארגון ולפני שרתמו את הארגון למטרות מוגדרות: הם העלו את האנשים הנכונים לאוטובוס, הורידו את האנשים הלא נכונים מהאוטובוס והושיבו את האנשים הנכונים במקומות הנכונים . רק אז הם חשבו לאן להסיע אותו. האנשים הנכונים במקומות הנכונים עושים את ההבדל.

כל מנהל יודע שכדי להצטיין עליו להיעזר באנשים הנכונים. הדבר נכון הן לעובדים השכירים של הארגון אבל הוא נכון גם ליועצים שלו. לעיתים, הבחירה ביועצים הנכונים יכולה לעשות הבדל גדול ולתרום להצלחת הארגון.

אז איך מנהל בוחר את היועץ הנכון לכל ליווי עסקי? ישנן מספר שאלות שעולות בתהליך הבחירה:

1. יועץ ניהולי או יועץ עסקי/מקצועי?

שאלה הראשונה שעולה אצל מנכ"ל היא האם לבחור יועץ עסקי/מקצועי או יועץ ניהולי.

יועץ עסקי/מקצועי הוא איש תוכן. הידע שלו בעולם תוכן מסוים הוא יתרונו. הוא מסוגל להביא לארגון ידע שחסר בו או לחזק תחום עסקי/מקצועי ובכך לסייע להצלחת הארגון. יועץ עסקי/מקצועי נוטה להתמקד בתחום התמחותו ולפעול. מקור הכוח הוא הידע שלו.

יועץ ניהולי, להבדיל מיועץ עסקי/מקצועי, עוסק בתחום הקשור לניהול הארגון: גיבוש ויישום של אסטרטגיה ושיטות בתחומים העסקיים, תפעוליים, שיווקיים וארגוניים. יועץ ניהולי תומך בקבלת החלטות ועוסק באיתור הזדמנויות לשיפור וביישום שינויים בארגון.

2. מה מקומו של היועץ הניהולי?

לפני שמנכ"ל בוחר יועץ ניהולי, עליו לגבש תפישה לגבי מקומו של היועץ הניהולי בארגון וסוג הליווי העיסקי שעליו לתת לעסק. עליו להתמודד עם שאלות כגון: האם היועץ הניהולי צריך לקחת אחריות או רק להמליץ המלצות? האם הוא צריך להתעמת עם בעיות או רק לספק ידע על איך עובדים נכון? האם הוא צריך להיות בקיא בעולם התוכן של הארגון או להיות מיומן בבנייה ושיפור תהליכים? לשאלות אלו אין תשובה נכונה או לא נכונה, אלא תשובה המותאמת לצרכי הארגון ולאופיו.

3. האם לקחת חברת ייעוץ גדולה, חברת בוטיק או יועץ בודד?

כעת, לאחר שהמנכ"ל החליט על מקומו של היועץ ועל המאפיינים הנדרשים, עליו להחליט בין כווני חיפוש שונים:

המנכ"ל יוכל לבחור ביועץ בודד. היועצים הבודדים, מהווים רוב בעולם הייעוץ. כלומר, יש יותר יועצים בודדים מאשר יועצים בחברות בוטיק וחברות גדולות גם יחד. הסיבה לכך היא, רף הכניסה הנמוך לעולם הייעוץ. כניסה לעולם הייעוץ יכולה להיות מהלך מתוכנן של מנהל מוכשר שמעוניין לתרום מהידע שצבר לחברות בתחום התמחותו, או גם כורח הנסיבות בו אדם המאבד את משרתו בוחר בחלופה של ייעוץ כאשר אינו מוצא עבודה אחרת. מכיוון שכל אחד יכול להגדיר את עצמו כיועץ, לא ניתן להבטיח רמה גבוהה והתוצאה היא שלצד יועצים מצוינים רבים, יש גם יועצים אחרים שרמתם אינה גבוהה. יש סיבות רבות לקושי בבחירת יועץ בודד: הפער הגדול באיכות היועצים, ריבוי היועצים בשוק והיעדר כלים לשפוט.

חברות הבוטיק ממוקמות בין חברות הייעוץ הגדולות לבין היועצים הבודדים. חברות בוטיק מעסיקות יועצים מנוסים, משלבות מתודולוגיות מוכחות ומקיימות תהליכי יישום משולבים.

המעבר ממעמד של יועץ בודד לחברת בוטיק הוא קשה מאד. פעמים רבות, נוכח היועץ המעוניין לפתח פעילות גדולה יותר, כי הרווח שלו קטן ככל שהוא מעסיק יועצים נוספים וכי התקורה הניהולית מכבידה על כושר התחרות שלו ולכן חברת בוטיק יכולה להעיד על עמידה ברף איכות מסוים. חברות הייעוץ הגדולות מביאות איתן ידע בינלאומי, מתודולוגיה מובנית, עוצמה ויכולת מוכחת. לצד כל אלו, חברת הייעוץ הגדולות מעסיקות יועצים רבים שהנם מעוטי ניסיון, הן גובות סכומי כסף גבוהים ואינם קשובים מספיק לצרכי הארגון.

4. סיכום

הבחירה ביועץ המתאים שייתן ליווי עסקי הולם, הינה אבן יסוד בבניה של ארגון מצליח. תהליך הבחירה הנו מסע חיפוש שיכול להיות קצר ומוצלח או ארוך ומתסכל, אך בסופו, מתווסף לארגון מנוף נוסף שיעמוד לרשותו בטיפוס להצלחה.

אין תגובות