פיתוח צוות

20
יוני
2015
Posted by: miles  /   Category: אודותינו   /   אין תגובות

בוודאי שאלתם את עצמכם לא פעם מה גורם לקבוצה של אנשים להפוך לצוות? מה הופך צוות לצוות טוב? מהן הפעילויות הניהוליות שעלינו לבצע בכדי לפתח ולשפר את עבודת הצוות שלנו?

לא כל קבוצה היא צוות. צוות מוגדר כקבוצה של אנשים (מעל שניים), בעלי מטרה משותפת ותלות הדדית. ניקח לדוגמה פיתוח צוות של אנשי מכירות. אנשי המכירות מתוגמלים לפי אחוזים מהמכירות. הם עובדים לפי רשימות לידים שהם מגייסים בעצמם ונפגשים אחת לשבוע לישיבת צוות במשרדים. האם הם צוות? לא ממש. הם נקראים צוות ומשויכים לצוות אבל אין ביניהם תלות הדדית.

מנהל טוב, שרוצה להוביל לעבודת צוות אמיתית, צריך לבנות את התנאים הנכונים לקיום צוות.

פיתוח צוות, יכול להיות גם לגבי צוות חדש וגם עבור צוות קיים שלא עובד בעבודת צוות מספקת. בכל מקרה עלינו לזכור את שני הכללים: מטרה משותפת ותלות הדדית. מטרת צוות המכירות היא למכור כמה שיותר.

איך ניצור תלות הדדית בין חברי הצוות

יש הקובעים יעדים אישיים המשולבים ביעדים צוותיים, כך שאיש המכירות יקבל את מלוא התגמול במידה ויגיע ליעד המכירות האישי שלו וגם הצוות כולו יגיע ליעד המכירות הצוותי. כמו כן, המנהל יזום משימות הכוללות עבודה משותפת של אנשי הצוות-פגישות משותפות, הכנת נתונים, מתן משובים פנים ארגוניים ועוד.

המחקר בשישים השנים האחרונות המחיש שוב ושוב כי ללא קשר לכוונותיהם, צוותים עוברים סדרה ידועה מראש של שלבים בדרך לביצועים ברמה גבוהה. לקורסייר (R. B. Lacoursiere) ערך ב-1980, סקירה מקיפה של יותר מ-200 מחקרים על התפתחות קבוצות, וזיהה חמישה שלבי התפתחות של צוותים.

1. התמצאות
2. חוסר שביעות רצון
3. שילוב (אינטגרציה)
4. פריון
5. סיום

בשלב ההתמצאות הצוות מגדיר את המטרה שלו, הנורמות לעבודה, מכיר טוב יותר את חברי הצוות ומרכיב את חלוקת התפקידים בצוות. לאחר תקופה מסוימת של עבודה לפי הכללים החדשים, נוצר חוסר שביעות רצון, הנגרם כתוצאה מקונפליקטים, איכות לא מספקת, חוסר תיאום ועוד. השלב הבא הוא שלב האינטגרציה, בו על המנהל לעבוד בחוכמה וברגישות למען ניהול צוות בצורה נכונה וטובה. על המנהל להזכיר כל הזמן לכל אחד מחברי הצוות מהי המטרה המשותפת ועד כמה הוא, אישית, יכול לתרום לתפקוד המקסימאלי של הצוות. הדבר יוביל לעלייה בפריון ולסיום שלב בניית הצוות.

לסיכום

חשוב לזכור: אם האנשים בצוות לא מרגישים שהם חלק חשוב ממנו וכי הדברים תלויים רק בהם, לא נגיע לעבודת הצוות הנדרשת. על המנהל לקבל את שלב חוסר שביעות הרצון בצוות, כשלב קשה אך הכרחי, בידיעה שתהליכי ניהול צוות נכונים יובילו לעבודת צוות נכונה ופורייה בהמשך.

כתבה : אורנה ניר

אין תגובות